Ваша думка щодо об’єднання територіальних громад |
|
|
 |
Особам із невизначеним громадянством |
 |
35 тис. людей є особами із невизначеним громадянством або апатридами в Україні станом на 2021 рік. Такі дані Управління Верховного комісара ООН у справах біженців. Ці люди потребують додаткового захисту.         
Відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» усі особи, які перебувають під юрисдикцією України, в тому числі особи без громадянства, мають право на безоплатну первинну правову допомогу. Також особи, які звернулися із заявою про визнання особою без громадянства, мають право на безоплатну вторинну правову допомогу, з дня подання особою заяви про визнання особою без громадянства до прийняття остаточного рішення за заявою, а також під час отримання дозволу на імміграцію, оформлення посвідки на тимчасове чи постійне проживання.
Детальніше про те, як особа без громадянства може отримати безоплатну правову допомогу, читайте на нашому сайті: https://bit.ly/3nv5uUp
|
 |
Земельна реформа |
 |
Земельна реформа – одна із найскладніших реформ останнього часу, адже буквально перебудовує усі правові процеси. Під час таких колосальних змін з’являється багато корупційних ризиків. Система безоплатної правової допомоги орієнтована на комплексний захист прав землекористувачів та землевласників: роз’яснення їм нюансів реформи, захисту та відновлення порушених прав у суді, виявлення системних правових проблем на рівні громад, а також розвитку спроможності фахівців, що здійснюють свою діяльність у сфері земельних відносин.
Протягом січня – жовтня цього року юристи системи безоплатної правової допомоги надали понад 36 тис. консультацій та роз’яснень із земельних питань. Ще понад 1 тис. звернень надійшло щодо захисту та відновлення порушених прав землекористувачів та землевласників у суді.
Найчастіше люди звертаються з питаннями щодо договорів оренди земельної ділянки (укладання, внесення змін, розірвання та поновлення), права власності на землю (оформлення, набуття права, спільна власність), безоплатної передачі ділянок громадянам із земель державної і комунальної власності.
При цьому нерідко постає питання щодо правомірності дій місцевої влади. Погодження проєктів землеустрою, дотримання строків розгляду землевпорядної документації та інші земельні процедури часто заплутані та непрозорі для громадян.
Для юристів системи безоплатної правової допомоги важливо розуміти, які типові порушення виникають у земельній сфері та як виявити їх при наданні правової допомоги. Найбільш розповсюджені корупційні ризики (https://bit.ly/3ntF715) у сфері земельних відносин систематизовані Національним агентством з питань запобігання корупції:
корупційна зміна цільового призначення земельної ділянки
погодження відведення земельної ділянки за процедурою безоплатної приватизації за неправомірну вигоду
передача прав на земельну ділянку в обхід процедури аукціонів
відмова від права постійного користування земельною ділянкою на користь третіх осіб
зловживання при укладанні договорів про спільну обробку земельної ділянки
маніпуляції під час визначення ставки орендної плати за користування землями державної та комунальної власності
зловживання правом безоплатного отримання земельних ділянок та «повторна приватизація»
використання земельних пільг учасників бойових дій у корупційних схемах
протиправна забудова на землях, які передані підприємствам, установам та організаціям на праві постійного користування

|
|
|
 |
|
 |
 |
#ЦифраДня |
 |
Система безоплатної правової допомоги працює для того, щоб кожен мав можливість захистити свої права. Починаючи з 2013 року по вересень 2021, українцям було надано майже 4 млн. послуг правової допомоги.
Це близько 2,8 млн. консультацій та роз’яснень з правових питань та понад 1 млн. випадків надання безоплатної вторинної правової допомоги – захист у кримінальному процесі, представлення інтересів клієнта в судах або в інших органах у цивільних, адміністративних справах та складання процесуальних документів.
|
 |
#кейс_БПД |
 |
У Вікторії помер батько. Через деякий час їй прийша повістка із суду про те, що до неї та її брата позивається «Приватбанк» із позовом про стягнення заборгованості за кредитним договором, який укладав ще їх покійний батько. Сума боргу – п'ять із половиною тисяч гривень.
Тоді Вікторія звернулася до Конотопський місцевий центр з надання БВПД. Вона мала право на вторинну правову допомогу, тож для представництва інтересів в суді пані Вікторії було призначено адвокатку Ярославу Рудейчук, яка співпрацює з системою БПД.
“Правова позиція ґрунтувалася, виходячи із норм встановлених частиною 1 статті 1282 Цивільного кодексу України. Ця норма визначає, що спадкоємці зобов’язані задовольнити вимоги кредитора повністю, але в межах вартості майна, одержаного у спадщину”, – розповіла Ярослава Рудейчук.
Проте ні Вікторія, ні її брат не вступили вспадщину отримали свідоцтво про право на спадщину, що підтверджується відповіддю приватного нотаріуса Конотопського міського нотаріального округу. Тому зі смертю позичальника, відносини між кредитором та позичальником договору припинилися, а його спадкоємці сторонами кредитного договору не були. Дані відносини не можуть регулюватися нормами закону, які передбачають загальні наслідки невиконання стороною договірних зобов’язань, зокрема такі, як стягнення заборгованості за кредитним договором.
У судовому засіданні адвокатка Ярослава Рудейчук зауважила, що аналогічна позиція викладена в постанові Верховного суду України від 12.04.2017 по справі №6-2962цс16. Таким чином заявлений позов про стягнення заборгованості відповідно до статті 16 Цивільного кодексу України не може вважатися належним способом захисту порушеного права. У задоволені позовних вимог АТ КБ «Приватбанку» Конотопським міськрайонним судом було відмовлено.
«Основою правовідносин між клієнтом та фінансовою установою є Цивільний кодекс України. У разі смерті боржника за кредитним договором за наявності спадкоємців відбувається заміна боржника в зобов’язанні, який несе відповідальність у межах вартості майна, одержаного у спадщину», – коментує адвокатка.
Рекомендації правозахисниці у таких випадках також стосуються положень, статті 1281 Цивільного кодексу України. Цією статтею визначено обов’язок кредитора пред’явити свої вимоги до спадкоємців протягом 6-ти місяців з моменту, як він дізнався про смерть позичальника. Недотримання цього строку позбавляє кредитора права вимагати виконання спадкоємцями обов’язку по сплаті заборгованості за договором незалежно від того, чи забезпечений цей кредит, чи ні.
Подібний висновок і зазначений у постанові Верховного суду України в справі № 6-33цс15 від 08 квітня 2015 року.

|
|
|
 |
|
 |
 |
Інформування громадян |
 |
 |
Меморандум з Центр громадського здоров’я України |
 |
«Важливо, щоб вразливі групи населення, які перебувають у зоні підвищеного ризику із захворювання на ВІЛ і туберкульоз, не мали жодних бар’єрів у доступі до медичних і соціальних послуг. Система безоплатної правової допомоги готова своєчасно реагувати на порушення їхніх прав. Разом із Центром громадського здоров’я ми працюватимемо у цій сфері, адже тільки комплексний підхід здатен здолати ці небезпечні для особи та суспільства хвороби» – зазначив в. о. директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов.
Упродовж цієї взаємодії за участі фахівців Центру громадського здоров’я заплановано розробити навчальний модуль для провайдерів надання послуг правової допомоги, а також інструкції для клієнтів щодо того, як можна безкоштовно отримати правову допомогу у центрах з надання безоплатної вторинної правової допомоги.

|
|
|
 |
|
 |
 |
#кейс_БПД |
 |
Уважно стежте за тим, як оформлюються ваші   документи, чи не допущено в них помилок у написанні імені, прізвища та по батькові, чи правильно зазначена посада чи дати у трудовій. Інакше, коли доведеться оформлювати пенсію, здійснювати інші правочини, можете втрапити у тривалу халепу, як це сталося із пані Тетяною.
Річ у тім, що в неї у свідоцтві про народження було записано один варіант по батькові, а у паспорті інший . І надалі були різні по батькові в усіх інших документах, які зазвичай супроводжують людину в житті. Ця плутанина, а також суперечливі записи про роки роботи та розмір заробітної плати трудових архівах не дозволила Пенсійному фонду врахувати у трудовий стаж період роботи в колгоспі "Червона Поляна" з 1976 по 2002 рік. Тож їй було відмовлено в призначенні пенсії за віком.
Отакий викрут долі - працювала, працювала, а пенсії нема. Але пані Тетяна не впала у відчай, а звернулася до Чаплинського бюро правової допомоги (Каховський місцевий центр з надання БВПД). Оскільки вона мала право на безоплатну вторинну правову допомогу, то для захисту її інтересів у суді їй призначили адвокатку Олесю Чавурську, яка звернулася до суду з позовом до ГУ ПФУ в Херсонській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов’язання вчинити певні дії.
Колегія суддів у своєму рішенні зазначила, що вказане невірно по-батькові не впливає на наявність трудового стажу у колгоспі, а до даних з архівних довідок можна поставитися критично, оскільки основним документом про трудову діяльність членів колгоспів є трудова книжка колгоспника.
Доказів по справі виявилось достатньо, і суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню. Він хвалив рішення, яким зобов’язав ГУ ПФУ зарахувати пані Тетяні трудовий стаж за період роботи в колгоспі «Червона Поляна» та призначити пенсію за віком.
Приємно, що задоволена результатом роботи система БПД пані Тетяна написала подяку на адресу адвокатки Олесі Чавурської.

|
|
|
 |
|
 |
 |
#КонсультаціяБПД |
 |
Уявіть ситуацію: у вас є старенька бабуся, яка жодного разу в житті не заглядала в комп'ютер чи смартфон. Аж раптом вам телефонують колектори і вимагають повернути онлайн-кредит, який нібито взяла ця бабуся. Ви точно знаєте, що такого бути не могло.
Підготовка
Для перевірки інформації щодо оформлення онлайн-кредиту Вам необхідно мати повноваження вчиняти від імені бабусі певні дії (наприклад, нотаріально оформлена довіреність на представництво інтересів, рішення суду про визнання особи недієздатною тощо).
Також дізнайтеся, в якій саме мікрофінансовій організації взято кредит і яку суму бабуся начебто винна.
Алгоритм дій
Крок Зверніться до МФО від імені бабусі, щоб отримати всю інформацію щодо укладеного договору (номер та дату його укладання, суму позики та інше) та вимагати завірену копію договору.
Перевірити інформацію щодо кредитної заборгованості можна й на вебсайті Українського бюро кредитних історій (https://www.ubki.ua) (раз на рік така інформація надається безкоштовно, а за повторний запит необхідно сплатити 50 грн.). Як правило, сплачувати заборгованість за кредитним договором має саме боржник, за винятком випадків, передбачених актами цивільного законодавства або умовами самого договору.
Крок Крок У випадку, якщо бабуся жодних кредитних договорів не укладала − повідомте від її імені про це МФО (бажано додати докази та/або інформацію, що це підтверджує) та вимагати скасування неправомірно нарахованої заборгованості.
Крок Зверніться зі скаргою про укладення сторонньою особою договору онлайн-кредиту на ім’я бабусі з використанням підроблених документів до Національного банку України – він тоді проведе перевірку та відбере пояснення від МФО.
Важливо! У разі, якщо МФО відступило право вимоги щодо кредитної заборгованості колекторській компанії, пам’ятайте, що ніхто без дозволу бабусі не має права заходити до квартири чи будинку (це кримінальне правопорушення, передбачене статтею 162 Кримінального кодексу України – порушення недоторканості житла), забирати будь-які речі (частина третя статті 186 Кримінального кодексу України – грабіж, поєднаний з проникненням у житло), примушувати сплатити заборгованість (стаття 355 Кримінального кодексу України – примушування до виконання цивільно-правових зобов’язань) тощо.
Записуйте всі розмови з колекторами та зберігайте   документи, що надходять на Вашу адресу та адресу бабусі з вимогою сплатити кредитну заборгованість.
Крок Якщо все це не дало результатів, необхідно від імені бабусі підготувати та подати до суду позовну заяву про визнання недійсним кредитного договору.
Після того, як буде доведено факт шахрайства чи визнано кредитний договір недійсним, зверніться в Бюро кредитних історій з вимогою вилучити запис про незаконний кредит з Вашої кредитної історії.

|
|
|
 |
|
 |
 |
Права осіб, взятих під варту |
 |
Особи, взяті під варту, в слідчих ізоляторах Державної кримінально-виконавчої служби України можуть дистанційно отримати безоплатну правову допомогу. Для цього потрібно зателефонувати до контакт-центру системи безоплатної правової допомоги за номером 0 800 213 103 або надіслати онлайн-запит на консультацію через Кабінет клієнта.
Як працює контактний центр, як отримати безоплатну правову допомогу через Кабінет клієнта на сайті системи БПД – про це можна дізнатися з   пам’яток, що розроблені Координаційним центром з надання правової допомоги. Ці інформаційні матеріали розміщуються у приміщеннях слідчих ізоляторів, де забезпечується доступ засуджених осіб та осіб, взятих під варту, до інтернету та телефонного зв’язку.
Особи, взяті під варту, а також особи, засуджені до покарання у вигляді позбавлення волі, мають право отримати безоплатно:
консультації і роз’яснення з правових питань
допомогу у складенні заяв, скарг та інших документів правового характеру
допомогу у складенні документів для звернення до суду;
послуги юриста або адвоката для захисту або представництва у суді

|
|
|
 |
|
 |
 |
Державний і приватний виконавець |
 |
Поняття "виконавець" і "виконавча служба" все частіше лунають з уст урядовців. І якщо ви ще не стикалися з роботою виконавчої служби, це однозначно великий плюс.
То ж робить Департамент виконавчої служби й самі виконавці
Після того, як відбувся суд, обов'язково є рішення суду чи ухвала.
Наприклад, про те, що одна людина повинна сплатити іншій кошти в якості компенсації збитків або аліменти на дитину. І от рішення по справі є, але боржник не поспішає сплачувати кошти, і в цьому випадку потрібно звернутися до виконанавця: державного чи приватного, який відкриє виконавче провадження.
Державний виконавець - це представник влади, який здійснює примусове виконання рішень суду та інших органів.
Приватний виконавець також здійснює виконання судових рішень, проте він не є представником влади і має певні обмеження у своїх діях.
Для того, щоб людина отримала заборговані кошти, згідно з рішенням суду, виконавець в рамках виконавчого провадження має право здійснити щодо боржника:
1. Стягнення на майно
2. Стягнення на заробітну плату (заробіток), доходи, пенсію, стипендію
3. Вилучення предметів у боржника.
Тому якщо, бува, у вас чи ваших рідних були заблоковані кошти на рахунку чи майно опинилося під арештом, перш за все зверніться в Департамент виконавчої служби та з'ясуйте, чи не відкрите щодо Вас виконавче провадження. Бо саме виконавець має право звертатися до банків та інших установ для здійснення стягнень та обмежень.
Трапляється й таке, що кредитні спілки звертаються до приватних нотаріусів та приватних виконавців для того, щоб швидше, проте не завжди законно, боржник виплатив кошти по кредиту.
Тобто простими словами державний і приватний виконавці допомагають людині швидше отримати заборговані кошти чи майно згідно рішенням чи ухвалою суду.

|
|
|
 |
|
 |
 |
Дослідницька робота |
 |
 |
|
 |
 |
для представників вразливих ВІЛ груп населення |
 |
Відсьогодні представники вразливих до ВІЛ груп населення зможуть отримати правову допомогу у спеціалізованому телеграм-чаті https://t.me/vulnerableua_bot
|
 |
|
 |
 |
Збірка успішних справ |
 |
Підготували для вас другу збірку успішних справ надання безоплатної правової допомоги. Сюди увійшли кейси юристів системи БПД та адвокатів, які з нею співпрацюють, у сфері сімейного, трудового, земельного, цивільного права тощо.
З 2013 року по вересень 2021 українцям було надано майже 4 млн послуг правової допомоги. Це близько 2,9 млн консультацій та роз’яснень із правових питань та понад 1 млн випадків надання безоплатної вторинної правової допомоги, яка передбачає захист, здійснення представництва інтересів у судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами, а також складення документів процесуального характеру.
Скористатися безоплатною вторинною правовою допомогою можуть особи, які мають низький рівень доходу (не більше двох прожиткових мінімумів) учасники бойових дій, внутрішньо переміщені особи, постраждалі від домашнього насильства, діти та інші категорії населення, визначені Законом України «Про безоплатну правову допомогу» (стаття 14).

|
|
|
 |
|
 |
 |
Аналіз звернень до системи безоплатної правової допомоги |
 |
Провели гендерний аналіз звернень до системи безоплатної правової допомоги. Вийшла така картина:
Жінок стабільно більше серед клієнтів системи БПД. З початку року від них надійшло понад 314,2 тис. звернень (58,8% від загальної кількості), а від чоловіків – понад 220,1 тис. (41,2%).
Питання, з якими найчастіше зверталися жінки, стосувалися сімейного, спадкового та житлового права. А от у чоловіків на першому місці питання щодо адміністративних правопорушень, на другому – адміністративного права, третьому – соціального забезпечення.
За видами отриманих послуг безоплатної первинної правової допомоги найчастіше жінки цікавляться можливістю вирішення правового питання шляхом медіації (67,4%). Крім того, потребують отримання правової інформації (60,8%) та роз’яснення/консультації (60,8%). А ось чоловіки найбільше потребують допомоги в складенні заяв, скарг та інших документів правового характеру (49,2%), а також у забезпеченні доступу до безоплатної вторинної правової допомоги (44,2%).
Щодо безоплатної вторинної правової допомоги, то тут серед клієнтів переважають чоловіки. Від них надійшло понад 33,4 тис. звернень (54%), у той час як від жінок – понад 28,6 тис. (46%).
Що ж до видів послуг БВПД, то жінки найчастіше потребують допомоги в складанні процесуальних документів (48,2%), в той час як чоловіки найбільше потребують допомоги в захисті у справах про адміністративні правопорушення та у кримінальних провадженнях (72,2%), представництві інтересів у судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування та перед іншими особами (56,1%).

|
|
|
 |
|
 |
 |
Меморандум про співпрацю |
 |
Посилення захисту прав і свобод представників ромської національної меншини, запобігання проявам дискримінації ромів та захисту їхніх соціальних гарантій – мета Меморандуму про співпрацю, який підписали в.о. директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов та керівник громадської організації «Правозахисний ромський центр» Володимир Кондур.
Сторони планують співпрацювати у спрощенні доступу представників ромської національної меншини до безоплатної правової допомоги, а також проводити спільні заходи, спрямовані на роз’яснення цій категорії їхніх прав та соціальних гарантій.
«Ми плануємо проводити спільні правопросвітницькі заходи, під час яких фахівці системи БПД надаватимуть різного виду правові роз’яснення, і таким чином сприяти більшій інтеграції представників ромської меншини у суспільство», – зазначив Олександр Баранов.
|
 |
#ПравоваКонсультація |
 |
Часом дорослі розлучаються і не можуть знайти спільної мови щодо місця проживання їхньої дитини, її матеріального утримання.
Місце проживання дитини, яка не досягла  років, визначається за згодою батьків. Якщо батьки проживають окремо, місце проживання дитини, яка досягла  років, визначає вона сама.
Якщо батьки не дійшли згоди – спір вирішує орган опіки або суд. Варто знати, що якщо ви звернулися до органу опіки, то це не позбаваляє вас права на звернення до суду. Але звернення з позовом до суду орган опіки припиняє розгляд заяви.
Якщо жоден із батьків не відповідає вимогам, дитину передають:
бабі, дідові або іншим залученим родичам
органу опіки та піклування
Вирішення спорів через орган опіки та піклування
Працівник служби у справах дітей:
проводить бесіду з батьками
відвідує дитину за місцем проживання, про що складає акт обстеження умов проживання
звертається до соціального закладу та/або фахівця із соціальної роботи для забезпечення проведення оцінки потреб сім’ї з метою встановлення спроможності матері, батька виконувати обов’язки з виховання дитини та догляду за нею
складає висновок про визначення місця проживання дитини і подає його органу опіки та піклування для прийняття відповідного рішення
Беруться до уваги:
ставлення батьків до виконання батьківських обов’язків
особиста прихильність дитини
стан здоров’я дитини
факти вчинення домашнього насильства стосовно дитини або за її присутності
інші вагомі обставини
Рішення органу опіки та піклування про визначення місця проживання дитини з одним з батьків є обов’язковим до виконання, якщо протягом 10 днів від часу його винесення заінтересована особа не звернулася за захистом своїх прав або інтересів до суду.
Вирішення спорів про місце проживання через суд
Той із батьків, який бажає, щоб з ним проживала дитина, звертається з позовною заявою до суду.
Суд звертає увагу на такі аспекти:
письмовий висновок органу опіки та піклування
з досягненням 10-річного віку у дитини з’являється право не тільки бути вислуханою і почутою, але й право брати активну участь у визначенні місця проживання
ставлення батьків до виконання своїх батьківських обов`язків
особиста прихильність дитини
вік дитини
стан здоров`я
особисті якості батьків
відносини, які існують між кожним з батьків і дитиною можливість створення дитині умов для виховання і розвитку
Вирішення спорів щодо сплати аліментів
Батьки зобов’язані утримувати дитину до досягнення нею повноліття.
Способи виконання батьками обов’язку утримувати дитину визначаються за домовленістю між ними. За домовленістю між батьками дитини той із них, хто проживає окремо від дитини, може брати участь у її утриманні в грошовій і (або) натуральній формі.
За рішенням суду аліментиприсуджуються у частці від доходу її матері, батька або у твердій грошовій сумі за вибором того з батьків або інших законних представників дитини, разом з яким проживає дитина.
Мінімальний гарантований розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50 % прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку. Мінімальний рекомендований розмір аліментів на одну дитину становить розмір прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку і може бути присуджений судом у разі достатності заробітку (доходу) платника аліментів.
Під час вирішення спорів щод сплати аліментів на дитину, Верховний суд, зокрема, звертає увагу:
Сплата аліментів за рішенням суду є одним із способів виконання обов’язку утримувати дитину тим з батьків, хто проживає окремо від дитини.
Перелік видів доходів, які враховуються при визначенні аліментів, не є вичерпним.
Розмір аліментів на дитину, визначений рішенням суду, не вважається незмінним: його може бути згодом зменшено або збільшено за рішенням суду за позовом платника або одержувача аліментів у разі зміни матеріального або сімейного стану, погіршення або поліпшення здоров’я когось із них та в інших випадках.
Стягнення неустойки (пені) за заборгованість платника по аліментах можливе лише у разі, коли така заборгованість винила з його вини.
Звільнення платника аліментів від сплати заборгованості за аліментами можливе лише за наявності встановлених судом істотних обставин: тяжка хвороба тощо.
Аліменти можуть стягуватися і на повнолітніх дітей, які продовжують навчання:
якщо дочка або син старші за 18 років, але молодші 23 років
дочка або син продовжують навчання
потребують у зв’язку з цим матеріальної допомоги
у батьків є можливість надавати таку допомогу
Детальнішу юридичну інформацію, а також посилання на відповідні справи читайте на нашому сайті:

|
|
|
 |
|
 |
 |
Сase-study |
 |
Перерахунок пенсії та оскарження дій чи бездіяльності органів Пенсійного фонду України є однією з найпоширеніших проблем, з якою звертаються пенсіонери до системи безоплатної правової допомоги:

|
 |
Інформаційні матеріали системи БПД |
 |
 |
Тестовий режим |
 |
З 1 жовтня у тестовому режимі повідомлення про затримання, адміністративний арешт або застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою у п’яти областях будуть прийматися та оброблятися централізовано. Приймати повідомлення, які надходитимуть із Закарпатської, Івано-Франківської, Одеської, Рівненської та Чернівецької областей, та видавати адвокатам доручення для надання безоплатної вторинної правової допомоги буде Регіональний центр з надання БВПД у Чернівецькій області.
|
 |
Як оцініти якість правничих послуг? |
 |
Людина звертається до системи безоплатної правової допомоги. Та очікує, що її проблема буде вирішена. Юрист складає позовну заяву, представляє інтереси клієнта у суді. Але рішення суду не на користь клієнта. Чи можна стверджувати, що правнича допомога була надана неякісно? Звісно, ні!
Очікування vs реальність
Що ж таке якісна правнича допомога? І чому той самий юрист для одного клієнта – суперпрофесіонал, якого можна рекомендувати друзям та знайомим, а для іншого – поганий спеціаліст, до якого краще не звертатися взагалі?
«Коли людина звертається за отриманням безоплатної правової допомоги, показником якості для неї є результат – позитивне рішення суду. Однак насправді допомога може надаватись якісно та на найвищому рівні, але це не завжди гарантує позитивний результат у суді. А тому питання якості надання безоплатної вторинної правової допомоги насамперед полягає в дотриманні всіх процесуальних моментів з метою досягнення кінцевої мети для людини», – говорить заступниця директора Правобережного Київського місцевого центру з надання БВПД Олена Маньківська.
У практиці кожного юриста є випадок, коли він виклався на всі сто, але клієнт залишився незадоволений. Навіть якщо працівник системи БПД діяв виключно за стандартами надання правової допомоги – дотримався усіх строків, вчасно провів зустріч із клієнтом та підтримував із ним зв’язок, з’ясував усі обставини справи, вивчив матеріали, використав можливості досудового врегулювання спору, обрав разом із клієнтом найвигіднішу правову позицію, підготував позовну заяву з дотриманням усіх вимог і врахуванням судових практик – це не гарантія того, що суд повністю задовольнить позовні вимоги.
«Трапляються випадки, коли в одній справі і позивач, і відповідач є суб’єктами права на безоплатну вторинну правову допомогу. Суд приймає рішення, де, наприклад, задовольняє вимоги позивача. Чи можна вважати, що безоплатна вторинна правова допомога, яка надавалась позивачу, є якісною, а послуги, які надавались відповідачу, є неякісними? Звичайно, що ні», – говорить директор Чернігівського місцевого центру з надання БВПД Володимир Бобруйко.
Клієнт не завжди правий
Нерідко клієнти приходять із проханнями, які виходять за межі правового поля.
«Звертається до нас чоловік і розповідає, що на нього подано позовну заяву про стягнення аліментів на утримання неповнолітніх дітей. Він вважає, що не повинен сплачувати аліменти, оскільки розлучився з дружиною і питанням утримання дітей має займатися її теперішній чоловік. Клієнт хоче, щоб юрист представляв його інтереси в суді та наполягає на відмові в задоволенні позовних вимог», – розповідає Володимир Бобруйко.
У таких випадках працівникам центрів з надання БВПД доводиться спочатку роз’яснювати, що краще змінити свої вимоги або взагалі відмовитися від них. Так, клієнту Чернігівського МЦ розповіли, що саме він, як батько дітей, за законом має брати участь в їх утриманні, і навіть якщо він буде позбавлений батьківських прав, все одно має сплачувати аліменти. Колишня дружина чоловіка хотіла отримати аліменти на утримання дітей у твердій грошовій сумі, яка була занадто великою. Завдяки допомозі фахівця системи БПД вдалося дійти консенсусу – суд визначив розмір аліментів на утримання дітей у частці від заробітку (доходу) батька.
Якість – це не лише робота юриста
Отже, результат розгляду справи у суді – це не показник якості надання безоплатної правової допомоги. Так само це поняття не обмежується лише оцінкою діяльності юриста як елемента послуги БПД. Тут є декілька складових.
«По-перше, наскільки реалізуються законні права та інтереси в результаті надання послуги БПД. По-друге, наскільки не порушуються права і законні інтереси в процесі надання БПД. І третє – це якість комунікацій у процесі надання БПД», – говорить голова Наглядової ради Координаційного центру з надання правової допомоги Андрій Вишневський.
Коли ми говоримо про якість правової допомоги, важливо пам’ятати про комплексність цієї публічної послуги. Це і якість розгляду звернення клієнта, і якість прийнятого рішення про надання або відмову в наданні БВПД, і якість інфраструктури центрів з надання БВПД (наприклад, чи є там кімнати для конфіденційних побачень адвоката з клієнтом) тощо. Звісно, тут і якість послуг первинної та вторинної правової допомоги, які надаються штатними юристами центрів.
Як зрозуміти правові консультації
Як саме має надаватися первинна і вторинна правова допомога чітко визначено у «Порядку надання БПД працівниками місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги». Це певна інструкція – наприклад, є чіткі вимоги, якою має бути правова консультація. Перше, що треба – визначити саму суть питання, з якою проблемою звертається клієнт. Адже, наприклад, людина приходить із питанням щодо спадщини, а з’ясовується, що у неї не оформлені документи на будинок та земельну ділянку.
«Первинна правова допомога надана якісно, коли працівник правильно визначив суть питання клієнта, надав вичерпну відповідь і запропонував шлях вирішення правової проблеми, алгоритм дій. І тут надзвичайно важлива перша зустріч з клієнтом. Адже до нас звертаються різні люди, й іноді вкрай складно за емоційним станом, суб’єктивним забарвленням, плутаним викладенням зрозуміти їхню реальну правову потребу», – говорить директорка Білоцерківського місцевого центру з надання БВПД Оксана Сірик.
Консультація має не лише надавати вичерпну відповідь на те чи інше питання, а й бути викладеною простою мовою, зрозумілою для неюриста.
«Правова інформація, консультація або роз’яснення з правових питань має бути зрозумілою для людей. Це не може бути просто перелік нормативно-правових актів. Первинна правова допомога має надавати рекомендації, відповідний алгоритм дій. І тоді вона буде корисною для людини, а відтак – якісною», – переконана Олена Маньківська.
Оцінка клієнтів та колег буває протилежною
Отже, хто має визначати – якісно чи неякісно була надана правова допомога? З одного боку, без оцінки послуги клієнтами обійтися неможливо. Громадяни, які звернулися до системи БПД, можуть оцінити, наскільки юристи були уважними, доброзичливими та тактовними. Але найчастіше не можуть судити, наскільки професійно діяв юрист, наскільки успішним був кінцевий результат отримання правової допомоги.
Опитування щодо задоволеності клієнтів отриманими послугами, як і кількість надісланих на роботу юристів скарг, не можуть бути єдиною оцінкою якості правової допомоги. Для ефективної оцінки якості послуг, що надаються правниками, потрібні колеги-професіонали.
«Якщо правник не звернувся до суду, то клієнт це, звісно, побачить. Так само він може оцінювати випадки, коли юрист не відповідає на листи, не піднімає слухавку. Але якщо правник працює, то клієнт (більшість з яких не розуміються на законодавстві та судових процедурах) має довіритися фахівцю і виходити з того, що та чи інша порада ґрунтується на законі та судовій практиці», – зазначає професор права, директор Центру професійних правничих досліджень Школи права Університету Страсклайд (Шотландія) Алан Патерсон.
КЕПО: робота над помилками
Основним механізмом аналізу якості та повноти правової допомоги, наданої юристами системи БПД, є діяльність Комісії з експертного правничого оцінювання (КЕПО). До її складу входять фахівці системи БПД, які мають значний досвід у галузі права та практичні навички ведення судових справ.
«КЕПО оцінює якість як первинної правової допомоги – письмових консультацій, так і вторинної – процесуальних документів, складених штатними юристами у цивільних та адміністративних справах, а також представництва у суді. Експерти на підставі проведеного оцінювання матеріалів справи чи письмових консультацій готують звіт. Ці звіти комісія розглядає та затверджує оцінку шляхом відкритого голосування», – зазначив начальник управління забезпечення якості правової допомоги Сергій Дрелінський.
З 2019 року було затверджено майже 300 оцінок БППД та близько 350 оцінок БВПД.
«Використовуючи початкові звіти експертів, КЕПО виявляє системні проблеми в наданні правової допомоги та пропонує шляхи їх вирішення», – говорить Сергій Дрелінський.
Наприклад, після перевірки письмових консультацій були підготовлені поради для штатних юристів місцевих центрів: за можливості якомога менше використовувати юридичну термінологію, спрощувати подання інформації тощо.
Щодо оцінювання якості безоплатної вторинної правової допомоги, яку надають працівники центрів, то вона має дві складові.
Перша – це дотримання порядку та процедур – того, що має чітко визначені критерії. Наприклад, дотримання строку для проведення першого конфіденційного побачення, складання протоколу узгодження правових питань, складання акту приймання-передавання документів, облік часу працівника, оформлення досьє, послідовність дій тощо.
Друга – обрана правова позиція, зміст доказової бази – все те, що не має чіткої форми для вимірювання і дає експерту поле для міркувань та аналізу матеріалів досьє. А також результат, який не має бути критерієм оцінювання, але який впливає на судження про якість наданої правової допомоги. Відповідно, кожен експерт виходить із власних міркувань, практики та досвіду.
«Складність, як на мене, полягає в комбінації цих двох складових. Важко абстрагуватись від позитивного результату при оцінюванні якості, коли маємо порушення певних процедурних моментів, адже ось воно – клієнт отримав бажаний для себе результат, права захищені… Але на практиці досягнення позитивного результату при порушенні процесів і стандартів – це виняток», – говорить Оксана Сірик.
«Основна проблема оцінювання, навіть не проблема, а ризик – не допускати в процесі оцінювання надмірного формалізму та канцеляризму, адже юридична професія допускає достатньо широку свободу для творчості (якщо така творчість, певна річ, забезпечує бажаний для клієнта результат)», – говорить директор Ковельського місцевого центру з надання БВПД Василь Ковальчук.
Загалом мета роботи КЕПО – це підтримання високого рівня якості правової допомоги, яка надається працівниками системи БПД, шляхом виявлення недоліків та роботи над їх виправленням: підвищення рівня кваліфікації працівників, навчання, поширення кращих практик, зміни та удосконалення процедур.
«Для нас перевірка як первинної, так і вторинної правової допомоги – це можливість підвищити якість її надання надалі. Чим якісніше ми надаємо правову допомогу, тим більше клієнтів будуть задоволені послугою», – говорить в. о. директора Координаційного центру з надання правової допомоги Олександр Баранов.

|
|
|
 |
|
 |
 |
#Кейс БПД |
 |
Марія одружилася з Олегом у 2018 році Згодом у подружжя народився син Але вже у 2020 році сім’я розпалася Дитина залишилася жити з мамою, а батько навідував сина. Проте чоловіка це не влаштовувало – він постійно погрожував забрати дитину від матері.
Марія хотіла спокою – щоб син жив разом з нею, а з батьком бачився періодично, у визначений час Але у реальності все складалося не так. Жінка з колишнім чоловіком не дійшли згоди щодо місця проживання сина , у них виникали постійні суперечки. Батько дитини неодноразово притягувався до адміністративної відповідальності за вчинення домашнього насильства щодо колишньої дружини.
Рішенням виконкому Чернівецької міської ради колишньому чоловіку Марії встановили порядок побачення із сином. Він міг з ним зустрічатися та проводити час кожної п’ятниці, суботи та неділі з 12-00 до 17-00 години Але у присутності матері дитини.
Проте Олег постійно порушував цей порядок – приїжджав до сина у будь-який час, коли йому заманеться. І влаштовував скандали – погрожував Марії забрати у неї сина, шантажував жінку тим, що вона ніколи не побачить дитину, ображав її нецензурною лайкою 
Не витримавши психологічного насильства, Марія вирішила звернулася до суду із позовом до колишнього чоловіка щодо визначення місяця проживання дитини за її місцем проживання За правовою допомогою вона звернулася до Чернівецького місцевого центру з надання БВПД. У центрі жінці призначили адвокатку Анастасію Спіжавку, яка подала до суду позовну заяву.
Анастасія Спіжавка акцентувала увагу, що наразі син проживає з матір’ю в квартирі, яка належить його бабусі. Пані Марія створила необхідні умови для виховання та розвитку сина. Жінка офіційно працевлаштована, на диспансерному обліку в лікаря дерматовенеролога, лікаря-психіатра та лікаря-нарколога не перебуває, до кримінальної відповідальності не притягувалася. Таким чином, пані Марія вважає, що в інтересах сина, враховуючи його вік, він повинен проживати саме з нею 
Розглянувши матеріали справи, суд вирішив позовну заяву про визначення місця проживання дитини задовольнити повністю і залишити його за місцем проживання матері.
Коментує адвокат Анастасія Спіжавка, яка співпрацює з системою БПД:
Як мирно визначити місце проживання дитини?
Місце проживання малолітньої дитини визначається за згодою батьків, якщо дитина не досягла 10 років. Якщо ж дитині від 10 до 14 років, вона спільно з батьками бере участь у прийнятті рішення щодо свого місця проживання. В свою чергу дитина, якій виповнилося 14 років та батьки якої проживають окремо, самостійно приймає рішення щодо місця свого проживання.
Також батьки мають право укласти договір щодо здійснення батьківських прав та виконання обов’язків тим із них, хто проживає окремо від дитини. Предметом цього договору є визначення місця проживання та дії з виховання, навчання, догляду за дитиною або поєднаних цих елементів, спрямованих на забезпечення нормального фізичного, духовного та морального розвитку дитини. Договір укладається в письмовій формі та підлягає нотаріальному посвідченню.
Як визначити місце проживання дитини у судовому порядку?
Звернення до суду відбувається шляхом подачі позовної заяви з необхідними документами позивачем (особа, яка звертається до суду з позовною заявою, тобто той з батьків, хто бажає, щоб з ним залишилася проживати дитина) до відповідача (той з батьків, хто проживатиме окремо від дитини).
З метою позитивного для позивача вирішення такого спору, в суді необхідно доводити наступні обставини:
відповідальне ставлення до своїх батьківських обов’язків
стан здоров’я як батьків, так і дитини
матеріальне становище батьків
можливість забезпечення належних житлових умов
сімейний стан батьків
сталість соціальних зв‘язків дитини, її психологічний стан, місце навчання
інші обставини (шкідливі звички, графіки роботи, професія і т.д.)
Куди звертатися з позовною заявою?
Позовна заява про визначення місця проживання дитини подається в порядку цивільного судочинства до районних, районних у містах, міських та міськрайонних судів за зареєстрованим місцем проживання чи місцем перебування відповідача.

|
|
|
 |
|
 |
 |
PRO насильство над чоловіками |
 |
PRO насильство над чоловіками: прояви та протидія
«Він ніколи не скаржиться, сильний, може дати відсіч, багато заробляє і просто герой», – мабуть, багато з нас уявляє саме це, коли чує фразу «справжній чоловік». Та що ховається за цим стереотипом Через те, що нереально відповідати всім критеріям чоловіка-героя, формується внутрішня напруженість у чоловіків. А постраждати від аб’юзу у стосунках може кожен, і неважлива тут стать.
Та як діяти особам, що постраждали через домашнє насильство
Чи мають вони право на безоплатну правову допомогу
Які проблеми виникають у справах, пов’язаних з аб’юзом
Яка існує судова практика
Матеріал підготовлено в рамках ініціативи мережі правових клубів «Стань автором PRAVOKATOR» спільно з ГО "Ти потрібен Україні"
Якщо ви маєте досвід у сфері права та практичні знання, які можуть бути корисні іншим правникам, пропонуємо поділитися ними, долучившись до ініціативи.
ПрАвокуємо та розвиваємо разом! 

|
|
|
 |
|
 |
 |
На Миколаївщині відбувся престур для журналістів |
 |
Надання безоплатної правової допомоги у сфері земельних відносин: на Миколаївщині відбувся престур для журналістів   з різних куточків України.
Протягом двох днів учасники вивчали досвід регіону в сфері захисту прав землевласників та землекористувачів, а також дізналися про впровадження земельної реформи на місцях, поспілкувавшись з представниками територіальних громад і фермерами.
Презентуючи результати діяльності системи #БПД регіону в сфері земельних правовідносин, директорка Регіональний центр з надання БВПД у Миколаївській області Наталія Гнатуша, відзначила, що Миколаївщина є однією з аграрних областей України, тому питання в сфері земельного права стабільно входять в ТОП-5 найпоширеніших, з якими звертаються краяни до юристів системи.
«За весь час роботи маємо понад дев’ять з половиною тисяч звернень, здебільшого клієнтів цікавлять питання щодо безоплатного отримання у власність земельної ділянки, укладення або розірвання договору оренди землі, порядок оформлення документів на землю тощо», – відзначила Наталія Гнатуша.
Протягом престуру журналісти відвідали Широківську територіальну громаду, Товариство з додатковою відповідальністю «Зоря Інгулу» та Фермерське господарство «Вікторія», керівники яких презентували свої господарства, розповіли як співпрацюють з системою БПД та поділилися своїми враженнями щодо впровадження земельної реформи в Україні.
Наступною зупинкою для учасників престуру став візит до Миколаївського міського центру підтримки ВПО та ветеранів АТО, де журналістам презентували досвід співпраці з системою безоплатної правової допомоги.
Ще одним важливим пунктом престуру став тренінг, під час якого журналісти дізналися про всі нюанси земельної реформи в Україні.
Програма престуру вийшла дуже насиченою та змістовною, а головне корисною – про це свідчать відгуки учасників. Так, журналіст Інтернет-видання «Переселенці Донеччини» Вадим Алтухов відзначив, що зміг для себе розставити знання про земельну реформу по полицях, адже була можливість поспілкуватися як з юристами-практиками, так і з фермерами та представниками громад, які вже встигли відчути практичні аспекти земельної реформи.

|
|
|
 |
|
 |
 |
Особливості купівлі і продажу авто |
 |
Купівля авто – це серйозний крок, до якого слід ретельно підготуватись і вивчити всі тонкощі даного правочину. Про що слід знати покупцям і продавцям розповідає Анастасія Макеєва, головна спеціалістка відділу правопросвітництва та надання безоплатної правової допомоги Харківського місцевого центру з надання БВПД.
На жаль, велика кількість громадян не бачить різниці між придбанням автомобіля за договором купівлі-продажу чи переданням певних прав на нього (володіння і користування) за дорученням та свідоцтвом про державну реєстрацію транспортного засобу (технічним паспортом). Часто громадяни надають перевагу більш швидким та дешевим способам придбання автомобіля та не переоформлюють право власності на нього, не розуміючи при цьому можливих негативних наслідків.
Стаття 317 Цивільного кодексу України встановлює, що лише власнику належать права володіння, користування і розпорядження своїм майном
Існує кілька способів придбання транспортного засобу 
Придбання автомобіля в автосалоні.
Безпечним способом придбання транспортного засобу є купівля нового автомобіля в автосалоні. Така процедура обов’язково супроводжується укладанням договору купівлі-продажу та його наступним підписанням.
Придбати автомобіль недостатньо, потрібно бути вкрай уважним і при його отриманні.
Порада − не потрібно нічого підписувати, не переконавшись у відсутності якихось недоліків і дефектів, не перевіривши відповідність комплектації, роботу і справність всіх систем автомобіля і світлових приладів; стан лакофарбового покриття тощо. Після підписання договору всі наступні претензії і вимоги буде складно довести.
Після з’ясування всіх деталей та питань, що цікавлять, можна переходити від процедури оформлення до реєстрації транспортного засобу.
При реєстрації автомобіля справляється збір на обов’язкове державне пенсійне страхування. Об’єктом оподаткування є вартість автомобіля, визначена відповідно до договору купівлі-продажу. Ставки збору встановлені від 3% до 5% залежно від вартості автомобіля.
Після первинної реєстрації транспортного засобу, покупець отримує свідоцтво про реєстрацію (технічний паспорт) та комплект номерних знаків.
Придбання вживаного автомобіля за договором купівлі-продажу.
При придбанні вживаного автомобіля, надійним способом є укладення договору купівлі-продажу у нотаріуса. Нотаріус перевіряє достовірність наданих документів і відсутність обтяжень (арешту, заборони, наявність кредиту) на транспортний засіб.
Перед підписанням договору купівлі-продажу необхідно уважно ознайомитися з його змістом. Також, не варто забувати і про акт прийому-передачі, який відображає фактичну передачу транспортного засобу із зазначеним станом на момент придбання.
Повністю завершеною угода може вважатися тільки після внесення відповідних даних про нового власника в технічні документи на транспортний засіб.
Також переоформити право власності на автомобіль можна, оформивши договір купівлі-продажу з наступною реєстрацією автомобіля на нового власника в сервісному центрі Міністерства внутрішніх справ України.
Придбання автомобіля за довіреністю.
Якщо ви придбали автомобіль, лише отримавши на руки технічний паспорт або нотаріально посвідчену довіреність, то повинні розуміти, що право власності на цей транспортний засіб залишається у попереднього володільця. Така угода в собі може нести безліч прихованих нюансів, які «продавець» умисно не озвучує.
Негативні наслідки можуть в цьому випадку бути у обох сторін таких відносин, а саме:
довіреність може бути відкликана в будь-який момент;
дія довіреності припиняється в разі смерті довірителя і в цьому випадку спадкоємці можуть пред’явити вимоги стосовно транспортного засобу;
власник автомобіля може продати транспортний засіб іншій особі тощо.
«Продавець» також повинен розуміти, що передаючи автомобіль за дорученням та залишаючись власником, він, наприклад, може опинитися відповідачем по справі щодо відшкодування шкоди, заподіяної внаслідок дорожньо-транспортної пригоди третій особі.
Отже, підсумовуючи вказане, радимо майбутнім покупцям та продавцям транспортних засобів відповідально ставитись до вчинення правочину з купівлі-продажу автомобіля, щоб в майбутньому не виникало неприємних ситуацій.

|
|
|
 |
|
 |
|